Învăţătura
este o activitate ce poate părea foarte puţin atractivă dacă nu se cunoaşte
utilitatea sa şi nu se realizează de formă continuată şi coerentă. Ca un
fel de “reţetă”, semnalăm unele dintre punctele pe care trebuie să
1. Stimularea interesului pentru învăţătură, motivarea
sa. Pentru a obţine acest lucru este necesar a lua în considerare
următoarele chestiuni:
a) Transmiterea ideii că a învăţa este mai
mult decât să treci clasa.Este mult mai important să înveţi pentru a şti, căci
înseamnă că ne capacitează (ne fac mai capabili) să înțelegem
ceea ce se
întâmplă în jurul nostru şi ne ajută a ne descurca mai bine în viaţă.
Se pot distribui elevilor câte o agendă şcolară, a
cărei utilizare li se explică în ora de dirigenţie. În ea notează
"lecţiile” şi, în orarul său de grup, ariile ce le lucrează zilnic. Este
important să comentaţi
cu ei ce au făcut în fiecare zi şi ceea ce trebuie să facă acasă ca punct de
pornire.
5. Cunoaşterea intereselor. E
important a dialoga cu ei pentru a cunoaşte ce le-ar plăcea să facă
într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat , valorificând şi respectând deciziile
lor, fără a încerca să compensaţi propiile eşuări şi evitând să proiectaţi
propiile dvs. aspiraţii neîndeplinite. Într-un cuvânt, să-l orientaţi şi nu
să-i impuneţi fiecare din opţiunile ce le realizează de-a lungul vieţii sale
academice.
SPUNE-MI
CE DAI CA SĂ-ȚI SPUN CE PRIMEȘTI…
"Era
odată un bărbat care şedea la marginea unei oaze la intrarea unei cetăti din
Orientul Mijlociu. Un tânăr se apropie într-o bună zi şi îl întrebă:
- Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?
Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare:
- Cum erau locuitorii cetății de unde vii?
- Egoişti şi răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!
- Aşa sunt şi locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul.
Puțin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru şi îi puse aceeaşi întrebare:
- Abia am sosit în acest ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?
Omul nostru răspunse cu aceeaşi întrebare:
- Cum erau locuitorii cetătii de unde vii?
- Erau buni, mărinimoşi, primitori, cinstiți. Aveam mulți prieteni acolo şi cu greu i-am părăsit.
- Aşa sunt şi locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul.
Un neguțător care îşi aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri şi pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân şi îi zise cu reproş:
- Cum poți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una şi aceeaşi întrebare pe care ți-o adresează două persoane?
- Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut şi în alt oraş prieteni va găsi şi aici tovarăşi credincioşi şi de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce ştim noi să găsim în ei."
- Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?
Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare:
- Cum erau locuitorii cetății de unde vii?
- Egoişti şi răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!
- Aşa sunt şi locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul.
Puțin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru şi îi puse aceeaşi întrebare:
- Abia am sosit în acest ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?
Omul nostru răspunse cu aceeaşi întrebare:
- Cum erau locuitorii cetătii de unde vii?
- Erau buni, mărinimoşi, primitori, cinstiți. Aveam mulți prieteni acolo şi cu greu i-am părăsit.
- Aşa sunt şi locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul.
Un neguțător care îşi aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri şi pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân şi îi zise cu reproş:
- Cum poți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una şi aceeaşi întrebare pe care ți-o adresează două persoane?
- Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut şi în alt oraş prieteni va găsi şi aici tovarăşi credincioşi şi de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce ştim noi să găsim în ei."
Комментариев нет:
Отправить комментарий