SFATURI PENTRU PĂRINȚI

             Învăţătura este o activitate ce poate părea foarte puţin atractivă dacă nu se cunoaşte utilitatea sa şi nu se realizează de formă continuată şi coerentă.  Ca un fel de “reţetă”, semnalăm unele dintre punctele pe care trebuie să
puneţi mai mult accent, ca fiind de importanţă majoră:


             1. Stimularea interesului pentru învăţătură, motivarea sa. Pentru a obţine acest lucru este necesar a lua în considerare următoarele chestiuni:
a) Transmiterea ideii că a învăţa este mai mult decât să treci clasa.Este mult mai important să înveţi pentru a şti, căci înseamnă că ne capacitează (ne fac mai capabili) să înțelegem ceea ce se întâmplă în jurul nostru şi ne ajută a ne descurca mai bine în viaţă.
b) A crea o ambianţă mai apropiată studiului, adică, a valora pozitiv învăţătura şi efortul ca formă de autodepăşire.
c) Propunerea unor ţeluri “posibil de atins”, nici prea îndepărtate ce să ducă la deznădejde căci nu pot fi ajunse, nici prea apropiate ca să nu implice un efort personal.
d) Încurajarea de-a lungul procesului de învăţătură, reamintind succesele obţinute pentru a menţine interesul pentru studiu. Este important să ştie că noi credem în posibilităţile copilului de a obţine o autostimă şi un autoconcept pozitiv, fără a ne centra numai pe rezultate (notele).
e) Dacă pentru a îmbunătăţi munca sa personală se stabilesc şi se promit “premii”, trebuie ca elevii să facă un efort personal real pentru a le obţine, astfel evităm să aprecieze ceea ce obţin (premiul) doar pentru că e scump şi costă.
             2. Stimularea propiei răspundere. Este necesar de a avea clare următoarele chestiuni:
a) Trebuie să ştie că fiecare dintre noi avem niste obligații; în timp ce noi, părinții, trebuie să îndeplinim muncile noastre ,copilul o are pe a sa, aceea de a învăţa. Fiecare îşi asumă răspunderea propriei sale munci, căci este a sa.
b) Încurajarea pentru continuitate şi efortul fiecăruia ca un mod de a prinde obiceiul adecvat al muncii.
c) Il vom face pe copil să se gândească la succesele şi eşecurile sale, fără a-i reproşa constant rezultatele sale proaste, pentru ca să le poată atribui propiului său comportament. Dacă ştie de ce a eşuat, se poate îmbunătăţi şi dacă ştie de ce a avut succes, îl poate repeta. În acest fel, în afară de aceasta, va simţi progresiv mai multă satisfacţie personală, pentru că a fost capabil de a schimba situaţia.
             3. Crearea condițiilor adecvate. Cu aceasta ne referim la condiţiile ambientale ce trebuie să fie întrunite la nivel de ambianţă familială:
a) O atmosferă familială liniştită, în care să existe relaţii de încredere, de înţelegere, de preţuire şi comunicare între membrii familiei.
b) O atitudine pozitivă a familiei faţă de centrul educativ, de colaborare şi schimb de informaţii. Implicarea părinţilor nu trebuie să intervină în munca docentă a profesorului şi nici să chestioneze munca sa în favoarea intereselor elevului.
c) Un loc de studiu adecvat, totdeauna acelaşi dacă este posibil, unde să se favorizeze concentrarea şi liniştea (fără TV, muzică, alte distracţii....). În acest loc să aibă la îndemână totul necesar (dicţionare, enciclopedii, materiale de consult, cărţi....) pentru a evita să se ridice tot timpul.
d) Un timp determinat pentru învăţătură, mereu la aceeaşi oră dacă este posibil. În ora de dirigenţie elevii confecţionează propriul lor orar de lucru personal pentru acasă .Li se poate cere şi supraveghea îndeplinirea sa.
e) Condiţii de dormit şi alimentare.
               4. Supravegheaţi munca sa personală. În afară de supravegherea timpului de studiu, deja menţionat, ne referim la următoarele aspecte:
a) Să cunoaşteţi ce a făcut în fiecare zi şi ceea ce trebuie să realizeze acasă (”lecţiile).

Se pot distribui elevilor câte o agendă şcolară, a cărei utilizare li se explică în ora de dirigenţie. În ea notează "lecţiile” şi, în orarul său de grup, ariile ce le lucrează zilnic. Este important să comentaţi cu ei ce au făcut în fiecare zi şi ceea ce trebuie să facă acasă ca punct de pornire.
b) Este important să ştie că înainte de a începe să-şi facă lecţiile, trebuie să fi înţeles mai întâi conţinuturile ce includ. Pentru aceasta este important să repete ceea ce au făcut în clasă.
c) Trebuie să insistaţi să folosească tehnicile de studiu şi strategiile de învăţătură pe care le lucrează în clasă. Pentru acestea părinţii se pot interesa de ele prin intermediul diriginţilor şi/sau a profesorilor din şcoală. 
 5. Cunoaşterea intereselor. E important a dialoga cu ei pentru a cunoaşte ce le-ar plăcea să facă într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat , valorificând şi respectând deciziile lor, fără a încerca să compensaţi propiile eşuări şi evitând să proiectaţi propiile dvs. aspiraţii neîndeplinite. Într-un cuvânt, să-l orientaţi şi nu să-i impuneţi fiecare din opţiunile ce le realizează de-a lungul vieţii sale academice. 

SPUNE-MI CE DAI CA SĂ-ȚI SPUN CE  PRIMEȘTI… 
"Era odată un bărbat care şedea la marginea unei oaze la intrarea unei cetăti din Orientul Mijlociu. Un tânăr se apropie într-o bună zi şi îl întrebă:
- Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetă
ți?
Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare:
- Cum erau locuitorii cetă
ții de unde vii?
- Egoişti şi răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!
- Aşa sunt şi locuitorii acestei cetă
ți, răspunse bătrânul.
Pu
țin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru şi îi puse aceeaşi întrebare:
- Abia am sosit în acest 
ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?
Omul nostru răspunse cu aceeaşi întrebare:
- Cum erau locuitorii cetătii de unde vii?
- Erau buni, mărinimoşi, primitori, cinsti
ți. Aveam mulți prieteni acolo şi cu greu i-am părăsit.
- Aşa sunt şi locuitorii acestei cetă
ți, răspunse bătrânul.
Un negu
țător care îşi aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri şi pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân şi îi zise cu reproş:
- Cum po
ți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una şi aceeaşi întrebare pe care ți-o adresează două persoane?
- Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut şi în alt oraş prieteni va găsi şi aici tovarăşi credincioşi şi de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce ştim noi să găsim în ei."




Комментариев нет:

Отправить комментарий